Rubriky
Aktuality

Sluneční paprsky proti virům i špatné náladě

Pobyt na slunci tělu prospívá a má pozitivní vliv na lidské zdraví, a to jak u dospělých, tak i u dětí. Vitamín D, který se získává ze slunce, je podstatným prvkem pro správný vývoj kostí i zubů. Podporuje vstřebávání fosforu a vápníku, je důležitý rovněž pro činnost imunitního systému.

Samotné sluneční paprsky působí pozitivně proti stresu, snižují hladinu cholesterolu v krvi, mají příznivý vliv na výkonnost i na kardiovaskulární systém. Lepší náladu, odbourávání stresu a s tím související pocit štěstí zase ovlivňuje hormon serotonin, jehož tvorba je ovlivněná mírou slunečního záření, jemuž jsme během dne vystaveni. V létě je pak jeho úroveň v porovnání se zimními měsíci logicky vyšší.  Z tohoto důvodu v zimě lidé ve větší míře bojují s psychickými poruchami. Jako zajímavost lze uvést, že vzhledem k prospěšným účinkům slunce na lidské tělo například vlády severských zemí, kde je méně přímého slunečního svitu, dotují zájezdy do jižních států.

Sluneční svit je účinnou zbraní v boji proti různým nemocem, UV záření dokáže efektivně ničit viry tím, že rozkládá jejich nukleovou kyselinu. Nedostatek slunečních paprsků – a tedy dlouhodobý nedostatek vitamínu D – negativně působí na imunitu a způsobuje mimo jiné větší riziko chřipek, nachlazení či jiných respiračních onemocnění, mezi které můžeme zařadit i COVID-19. Nedostatek slunečních paprsků zvyšuje únavu, snižuje energii, působí bolesti hlavy i podrážděnost.

Ačkoliv by letošní zima měla být oproti předchozím rokům lehce nadprůměrná, s nedostatkem slunečních paprsků se i přesto budeme muset potýkat. Lidské tělo sluneční svit i vitamín D zkrátka potřebuje, problémem je, že si právě tento vitamín neumí samo vyrobit. Z toho důvodu je nutné vitamín D – zejména v zimních měsících – doplňovat pestrou stravou (houby, vaječné žloutky, ořechy apod., a pamatovat i na další vitaminy (A, E, C, B komplex).

Obranyschopnost organismu podporuje také zinek, selen a kyselina listová. V chladnějších měsících je dobré doplňovat potřebné látky také komplexními kvalitními doplňky strav se směsí polyfenolů.

Důležitá je i přiměřená pohybová aktivita na čerstvém vzduchu. Pohyb pozitivně působí na okysličování těla a cirkulaci krve. Lidé by však rozhodně neměli zapomínat ani na dostatek kvalitního odpočinku a spánku, které také podstatně ovlivňují imunitu.

Dle komentáře MUDr. Bohumil Ždichynce, spolupracovníka společnosti Vegall Pharma.

Zdroj: medicina.cz

www.lesensky.cz