Rubriky
Aktuality

Telemedicína pomáhá pacientům s migrénou

Telemedicína proniká do mnoha oblastí medicíny. Nabízí rychlý přístup k vytíženým odborníkům s využitím informačních a komunikačních technologií. Často jen za pomoci počítače, telefonu nebo tabletu. Péče o pacienty na dálku pomáhá překonat vzdálenosti, šetří čas a zlepšuje přístup ke specializované péči. V době pandemie navíc chrání životy pacientů i lékařů. V České republice začíná nově fungovat i v péči o pacienty s migrénou. Nabízí online konzultace i objednání ke specialistovi.

Migréna je závažné neurologické onemocnění – trpí jí každý desátý. Nejedná se pouze o bolest hlavy, ale o sérii dalších příznaků, které mohou pacienta zcela paralyzovat. Nejčastěji se můžeme setkat s pulzující bolestí hlavy, nevolností, citlivostí na světlo a zvuky, komplexní únavou a zvracením.Je zásadní, aby lidé s migrénou byli v péči odborníka, který dokáže migrénu správně diagnostikovat a nabídnout jim nejvhodnější léčbu. V současné době je po celé České republice již 31 specializovaných center, která nabízejí léčbu především pro pacienty se středně těžkou a těžkou migrénou.

„Telemedicína se vyvíjí už 40 let a je v ní i naše určitá budoucnost. Pandemie koronaviru její potřebu jen zvýšila. Využití komunikačních technologií šetří vzácný čas lékařů a sester, pomáhá prevenci, diagnostice a koordinaci léčby. Využívá se dnes také u chronických pacientů, jako jsou lidé s migrénou – ti s ní často bojují celý produktivní život. I jim teď bude telemedicína pomáhat.,“ říká neurolog MUDr. Tomáš Nežádal, Ph.D., předseda Czech Headache Society a vedoucí specializovaného centra pro diagnostiku a léčbu bolestí hlavy v Praze.

Na webu ulekare.cz vznikla nová specializovaná poradna pro lidi s migrénou. Nabízí online konzultace se specialisty na bolesti hlavy – bez objednání, dlouhé čekací doby, aniž by museli odejít z domova nebo práce. Pacienti se mohou zdarma zeptat odborníka na vše, co je v souvislosti s migrénou trápí – dotazy zodpoví do 48 hodin. Pokud navíc doporučí osobní návštěvu lékaře, sestřička zajistí objednání poblíž bydliště pacienta. Online poradna je dostupná na www.linkaomigrene.cz. Pomoc zde najdou pacienti, kteří už migrénu diagnostikovanou mají, ale i ti, kterým ještě potvrzena nebyla.

Najít vhodnou léčbu migrény je někdy zdlouhavé. Důležité je být v péči správného lékaře – tím může být neurolog, praktik nebo specializované centrum. Odborník online poradí nebo poskytne druhý názor u komplikovaných případů. Online poradna ale slouží i jako rozcestník – zdravotní stav pacienta je posouzen odborníkem, který ho může doporučit k nejvhodnějšímu specialistovi. Online poradna pro pacienty s migrénou je další krok, jak dostat specializovanou péči blíže k lidem.

Dle výzkumu American Headache Society je telemedicína pacienty s migrénou hodnocena pozitivně. (výzkum American Headache Society srovnával dvě skupiny pacientů s migrénou: pacienty, kteří byli v péči odborníka s využitím telemedicíny, a pacienty, kteří docházeli na osobní konzultace. Doba konzultací: 1 rok. Počet pacientů: 30).  Vzdálené konzultace vykazovaly u pacientů zapojených do výzkumu dokonce vyšší spokojenost než ty osobní. Zásadní roli hrála skutečnost, že nemusí k lékaři cestovat a brát si volno z práce. Takže péče o pacienty s migrénou může být pomocí telemedicíny velmi efektivní.

Nesmí se ale zapomínat, že každý pacient, který zatím nemá diagnózu potvrzenou, musí absolvovat vyšetření v ordinaci lékaře. Hlavním cílem je vyloučit jiné příčiny bolestí hlavy, jako je například poranění nebo nádorové onemocnění. Dle TZ

www.havaspr.com

www.novartis.cz

Zdroj: medicina.cz