JAK ZŮSTAT ZDRAVÍ V OBDOBÍ PANDEMIE COVID 19 – DOPORUČENÍ WHO

WHO nabízí plno racionálních rad, jak posilnit své fyzické zdraví, minimalizovat riziko nákazy COVID19, předejít těžkému průběhu onemocnění, minimalizovat stres a uchránit si i své mentální zdraví. Ohledně roušek doporučuje jednoduché pravidlo, nasaďte si je, pokud není možné dodržet rozestup 1 m. Rozestupy společně s dodržováním hygieny jsou považovány za nejdůležitější, poněvadž rouška neposkytuje dostatečnou ochranu před virem.
Podpořte svůj imunitní systém:

Jezte zdravou stravu

Vyhněte se alkoholu

Přestaňte kouřit

Kouření poškozuje plíce i jiné části těla a zvyšuje riziko vážného průběhu onemocnění COVID 19

Buďte fyzicky aktivní

I pokud budete muset být uzavřeni doma v karanténě, věnujte se minimálně půl hodiny denně cvičení. Děti by měly strávit fyzickou aktivitou aspoň hodinu denně. Je důležité zůstat aktivní každý den, co nejvíc můžete. Zúčastněte se online pohybových kurzů, hrajte aktivní videohry, tancujte, skákejte přes švihadlo, posilujte či provádějte balanční cvičení.

Chraňte své mentální zdraví

Situace je stresující pro všechny, včetně i mladých lidí.

Zůstávejte v kontaktu se svými přáteli, kolegy i rodinou přes chat či videohovor.

Omezte čas strávený na sociálních médiích a sledováním zpráv.

Vyhněte se pověstem a dezinformacím. Získávejte informace z důvěryhodných zdrojů.

Cvičte a meditujte.

Potřebujete-li pomoc, požádejte o ni důvěryhodné osoby či profesionály.

Buďte laskaví ke svým blízkým:

– zůstaňte v kontaktu s těmi, co jsou postiženi

– podporujte je v tom, aby dělali to, co jim přináší radost

– sdílejte s nimi informace WHO, které pomohou zvládat úzkost

– poskytujte klidné a korektní informace vašim dětem

Snižte riziko nákazy:

  • často si myjte ruce
  • kašlete či kýchejte do ohybu lokte nikoliv do ruky
  • papírové kapesníčky ihned vyhazujte do uzavíratelných košů
  • nedotýkejte se očí, nosu a úst
  • vyhněte se blízkému kontaktu s někým, kdo vykazuje příznaky nemoci
  • myjte a dezinfikujte často užívané předměty a povrchy
  • udržujte vzdálenost od ostatních aspoň 1 metr
  • noste roušku, pokud sociální distanc minimálně 1m nemůže být dodržen
  • vyhýbejte se davům a omezte čas strávený v uzavřených prostorech
  • necítíte-li se zdraví, zůstaňte doma, pokud nepotřebujete urgentní zdravotní péči
  • pokud máte horečku, kašel a dýchací potíže, informujte lékaře
  • větrejte, vyhněte se recirkulaci vzduchu

Pokud pořádáte veřejnou malou akci či setkání zajistěte pro své hosty dostatek papírových kapesníčků, desinfekcí rukou, roušek, značek pro udržování vzdálenosti, uzavřených odpadkových košů, místa na sezení uspořádejte aspoň 1 m od sebe, příchody a odchody rozložte v čase, aby se zamezilo shlukování.

 

Jelikož nejvíce ohroženými skupinami jsou především lidé s nadváhou, cukrovkou a vysokým krevním tlakem WHO připravila též rady, jak těmto onemocněním předcházet:

 

Tipy, jak udržet hladinu krevního cukru:

Redukujte množství cukru přidaného do kávy, čaje a cereálií

Pijte nápoje bez cukru

Pijte raději čerstvé přírodní šťávy než šťávy kupované, konzervované a koncentráty.

Čtěte etikety a složení výrobků, které kupujete

Buďte si vědomi, že slané, pikantní a instantní výrobky mohou obsahovat hodně cukru

Buďte si vědomi, kolik cukru je ve vašich svačinkách

Nahraďte produkty s vysokým obsahem cukru produkty s nízkým obsahem

Žádejte, aby nebyl přidáván cukr do vašich smoothie, kávy, čaje či přírodních šťáv.

Vařte si, co nejvíce můžete a vyhněte se instantním polotovarům.

Dávejte přednost celému ovoci před ovocnými šťávami

 

Tipy pro prevenci vysokého krevního tlaku:

Redukujte množství soli pod 5g denně.

Jezte pravidelně zeleninu a ovoce.

Vyhněte se konzumaci nasycených tuků a trans tuků.

Přestaňte kouřit.

Omezte alkohol.

Buďte fyzicky aktivní každý den.

Zdroj: doktorka.cz