Banán – zdroj prospěšných látek

 

Banány dokáží snižovat cholesterol, příznivě ovlivňovat zažívání, zlepšovat krevní tlak, ale i bojovat proti nemocem srdce a cév. Jsou cenným zdrojem mnoha zdraví prospěšných látek. Patří mezi ně: vitaminy B6, B7 a C, draslík, hořčík, mangan, měď a vláknina.

Pozitivní vliv na kardiovaskulární systém mají banány pro vysoký obsah draslíku, který napomáhá k udržení normálního krevního tlaku a úzce souvisí se správnou funkcí srdce a cév. Studie provedená na 40 000 amerických mužích prokázala, že při pravidelné konzumaci banánů a dalších potravin s obsahem draslíku se riziko mrtvice podstatně snižuje.

Nedostatek draslíku vyvolává rovněž riziko svalových křečí. Z tohoto důvodu jsou banány vhodné při sportovní činnosti. Průzkumy dokonce ukazují, že konzumace 1−2 banánů hodinu před sportovním výkonem pomáhá udržovat vyšší hladinu draslíku v krvi i po skončení aktivity.

Vláknina, jejíž téměř třetina obsažená v banánech, je rozpustná ve vodě.  Má pozitivní vliv na složení cholesterolu a na působení hormonu, který hraje důležitou roli v metabolismu glukózy. Uvádí se, že konzumace jednoho banánu denně zajistí až 10 % doporučeného denního množství vlákniny, jejíž příznivé účinky jsou také známé na zažívání a pozitivní vliv i na střevní mikroflóru.

Banány rovněž obsahují rostlinné tuky fytosteroly (sitosterolcampesterol a stigmasterol), které dokážou blokovat vstřebávání nezdravého cholesterolu ze stravy a udržovat tak jeho optimální hladinu v krvi.

Řadí se k potravinám s nízkým glykemickým indexem, což znamená, že uvolňují glukózu do krve pomaleji a způsobují tak menší kolísání hladiny cukru v krvi. Současně zvyšují citlivost buněk na inzulin. Proto mohou banány účinně pomáhat i při cukrovce 2. typu, při které je zvýšená inzulinová rezistence (buňky v těle jsou málo citlivé na inzulin). Důsledkem toho je nežádoucí zvýšená hladina cukru v krvi, protože tento cukr není ukládán do buněk. (Potraviny s nízkým glykemickým indexem zasytí na delší dobu, a proto jsou  vhodné při hubnutí.)

Vitamin B a hořčík mají pozitivní vliv na snížení pocitu únavy, správnou funkci nervového systému i kvalitu spánku.

Dle TZ

www.uLekare.cz

www.superbanan.cz

Zdroj: medicina.cz