Rady na prázdniny a dovolenou

Rady na prázdniny a dovolenou – Pro příjemně strávené léto přinášíme několik užitečných rad.

Chraňte se před sluncem

Vyberte vhodný opalovací krém dle typu kůže, chraňte děti vysokými ochrannými faktory, do 3 let by se děti měly vystavovat slunci co nejméně

  • Vyšší ochranné faktory používejte při pobytu na horách a u moře zvláště jste-li světlovlasí a citliví na UV záření

· Opalovací krém nanášejte nejméně 15-30 minut před sluněním a opakujte aplikaci vždy ve 2-3 hodinových intervalech

  • Nejčastěji spálenými partiemi těla bývají ramena, nos, uši, brada, prsa, pěšinka ve vlasech, kotníky a nárty
  • Přes poledne jděte raději do stínu, používejte vhodnou pokrývku hlavy a sluneční brýle s ochranným filtrem, ani pobyt ve stínu vás spolehlivě neochrání před slunečním zářením

· Některé léky zvyšují citlivost na sluneční záření – informujte se proto v lékárně nebo u svého lékaře

  • Vyvarujete se tak nebezpečí z důsledků nadměrného slunění, jako je spálená kůže, šedý zákal, předčasné stárnutí kůže, rakovina kůže
  • Pamatujte, že neexistuje zdravé opalování

Dodržujte pitný režim

V horkých letních dnech je to obzvláště důležité vzhledem k tomu, že dochází ke ztrátám tekutin pocením o odpařování z kůže

    · Základní potřeba tekutin je u dětí – 20 kg – 1500ml/den, 40kg – 2000ml/den a u dospělých 2500-3000ml/den, při tepelné nebo fyzické zátěži je potřeba dále připočíst ztráty, které mohou podle zátěže být i 2000-3000ml

    · Obzvláště malé děti, nemocní a staří lidé jsou citliví k odvodnění neboli dehydrataci

    • Vhodné nápoje jsou – málo slazené čaje, minerálky, ředěné džusy – vhodné kombinovat různé druhy nápojů
    • Pozor na led – vyhýbejte se přechlazeným nápojům, způsobují teplotní šok.
    • Nelijte do sebe vodu po litrech, ale upíjejte ji po doušcích. Vaše tělo bude lépe s tekutinami hospodařit a nezatížíte zbytečně ledviny a další orgány. Nedělejte si ze žaludku rybník, nadměrným pitím se ztrácí z těla cenné minerály a další látky.
    • Vyvarujete se tak nebezpečí z dehydratace a přehřátí, jako jsou mdloby, úpal, úžeh, zmatenost, křeče z horka

    Koupejte se

    Jen v čisté vodě, obzvláště malé děti a citliví lidé mohou mít alergické projevy na sinice, které se v teplém počasí mohou objevit v přírodních vodách. Zdravotní problémy mohou přinést i některé další bakterie, které se ve vodě přemnoží. Krajská hygienická stanice kontroluje kvalitu vody ve vybraných koupacích oblastech, koupalištích ve volné přírodě, která jsou jako rekreační objekty provozována a všech umělých koupalištích. Informace o kvalitě vody pro koupání ve volné přírodě lze nalézt na webových stránkách www.khscb.cz. Informace o kvalitě vody v umělých koupalištích má k dispozici provozovatel nebo místně příslušné pracoviště KHS (telefonicky).

    • Neskákejte po hlavě do vody, u které jste si předem neověřili hloubku – nebezpečí poranění krční páteře s celoživotními následky je velké
    • Malé děti je třeba mít u vody stále pod dohledem, utonutí je otázka jen několika minut

    Chraňte se před onemocněním z jídla

    • Během letních měsíců se zvyšuje pravděpodobnost těchto onemocnění
    • Uchovávejte potraviny v ledničce, nekupujte potraviny, které nemají odpovídající kvalitu, vyvarujte se salátů s majonézou, polotovarů z mletých mas, vaječných krémů a podobně, nezapomínejte, že dlouhodobý transport potravin za nevhodných teplot může způsobit jejich znehodnocení

    · Nebezpečí onemocnění salmonelou a ostatními bakteriemi vyvolávající střevní potíže je v létě několikanásobně vyšší než v zimních měsících

    Cestujte bezpečně

    Vyvarujte se dlouhodobých cest bez odpočinku, při cestování dodržujte pitný režim obzvláště v horku,

    • Před cestou zkontrolujte technický stav vašeho vozidla
    • Nezapomeňte, že cyklistická helma uchránila již nejednoho cyklistu před vážným poraněním hlavy nebo i před smrtí
    • Děti musí být při jízdě v autě upevněny do bezpečnostních zádržných systémů
    • Pokud cestujete do zahraničí nezapomeňte se seznámit s dopravními předpisy a dopravním značením daných zemí

    Chraňte se před hmyzem

    Může přenášet různá onemocnění

    • Kontrolujte sebe i své děti, zda nemáte přisáté klíště – čím dříve se klíště odstraní, tím menší je pravděpodobnost nakažení klíšťovou encefalitidou nebo boreliózou, klíště je nutné odstraňovat živé, ne udušené krémem či mýdlem, nerozmačkávejte klíšťata mezi prsty, ochrana před klíšťovu encefalitidou očkováním je možná i v letních měsících
    • I komáři mohou přenášet různá virová onemocnění charakteru letních horeček
    • Používejte repelenty a ochranné prostředky proti hmyzu

    Před cestou do zahraničí

    Obstarejte si dostatek informací o cílové zemi

    • Nezapomeňte na očkování proti přenosným nemocem, do některých zemí jsou očkování povinná, kontaktujte proto očkovací centrum, kde vám poradí, očkování je třeba zahájit v dostatečném předstihu před  plánovanou cestou
    • Nezapomeňte na zdravotní pojištění
    • Obstarejte si včas nezbytné léky na cestu

    · Při plánovaném dlouhodobějším pobytu v zahraničí navštivte předem svého zubaře

    · V zahraničí :

    · chraňte se před onemocněními z potravin: pijte jen zdravotně nezávadnou vodu, nejlépe originálně zabalenou s nepoškozeným uzávěrem nebo vodu 10 minut převařenou, nepoužívejte led z vody neznámého původu, pitnou vodu používejte i k čištění zubů,

    · Ovoce a zeleninu důkladně omývejte pitnou vodou, nejlépe je tyto potraviny oloupat, pokud je to možné, pokud budete jíst exotické ovoce či zeleninu, které neznáte může u vás nastat alergická reakce

    · V zemích s nízkým hygienickým standardem nejezte zmrzliny, pouze balené mražené krémy vyráběné průmyslově

    · Nekonzumujte potraviny, které nebyly dostatečně tepelně opracované, vyvarujte se potravin ze syrového masa včetně syrových nebo částečně vařených „plodů moře“ (mohou být zdrojem žloutenky typu A)

    · V zemích s nízkým hygienickým standardem se nedoporučuje kupovat potraviny ani pokrmy od pouličních prodavačů

    · Dodržujte pečlivě obecné hygienické zásady – mytí rukou alespoň 15 sekund před přípravou jídla, po použití WC, nepoužívejte společné látkové ručníky, které mohou být zdrojem infekce

    Předcházejte úrazům

    Letní měsíce jsou obdobím zvýšeného počtu úrazů nejen u dětí

    • Úrazy jsou u nás nejčastější příčinou úmrtí dětí
    • Věnujte pozornost činnostem, kterými se vaše děti zabývají
    • Mezi nejčastější úrazy dětí patří: otravy, vdechnutí cizích těles, udušení, popálení a opaření, úrazy v motorových vozidlech a úrazy dětí jako chodců nebo cyklistů, poranění hlavy při pádech, tonutí, úrazy při sportu,

    · V poslední době se stále častěji objevují i úrazy v souvislosti s pádem z koně, zvláště příležitostných jízd na koni

    · Stále častěji dochází k napadení člověka psem, ohroženy jsou především děti nejen z hlediska akutního poškození zdraví a potenciálního nebezpečí dlouhodobých nebo trvalých následků, ale bohužel i z hlediska přímého ohrožení života, poučte proto své děti, jak se chovat v přítomnosti cizího i vlastního psa, jak reagovat na útok psem (zachovat klid, neutíkat před psem, nedívat se psovi upřeně do očí, natočit se k psovi bokem a schoulit tělo,…)

    • Než svěříte své dítě na hlídání jiným osobám ověřte si, zda jsou schopné o dítě se dobře postarat, děti posílejte pouze na letní tábory, o nichž máte dostatek informací, bohužel se v poslední době vyskytují i akce pro děti pořádané osobami, které s touto problematikou nemají žádné zkušenosti. Informace o provozovateli vám může poskytnout i Krajská hygienická stanice a Krajský úřad

    Chraňte se před pohlavně přenosnými onemocněními

    Pohlavně se může přenášet celá řada infekčních onemocnění, mezi nejzávažnější patří AIDS, syfilis, virová žloutenka typu B, kapavka a další

    • Nabídka sexuálních služeb je všeobecně vysoká, při náhodném pohlavním styku musíte počítat s rizikem nákazy pohlavními chorobami, pokud si nejste jisti svou sexuální abstinencí, vybavte se prezervativy spolehlivé značky
    • Proti žloutence typu B se lze preventivně chránit očkováním, při nejistotě eventuální nákazy AIDS navštivte HIV poradnu

    Vyberte si dovolenou se cvičením a sportem, vyzkoušejte nové sportovní aktivity, jezte střídmě a v malých dávkách, dopřejte si hojnost ovoce a zeleniny, najděte si nové přátele, poznávejte zajímavé kouty naší země a hlavně odpočívejte, ať načerpáte nové síly.

    Přejeme vám příjemné a bezstarostné prožití vaší dovolené.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *