Kampaň pro prodejce alkoholu: Člověče, nezlob se.

Ačkoliv se zdá, že konzumace alkoholu mladistvými dlouhodobě spíše klesá, problematika jeho dostupnosti se s nástupem letních dnů opět dostává do popředí. Nezanedbatelnou roli zde hrají maloobchodní prodejci, resp. jejich zaměstnanci na pokladnách. Pro ty je často složité rychle a správně vyhodnotit problematickou situaci a mohou prodat alkohol i mladším osmnácti let. Podle Českého svazu pivovarů by řešením měla být, spíše než udělování pokut či jiné státní restrikce, praktická pomoc lidem v první linii. Ve spolupráci s obchodními řetězci Kaufland, Makro, Tesco a COOP proto již sedmým rokem realizuje preventivní program „Člověče, nezlob se“. V rámci něj byly proškoleny již desítky tisíc pokladních.

Začátek letních prázdnin se každoročně nese ve znamení rostoucího zájmu mladistvých o nákup alkoholu. Přestože nejčastěji se k němu podle průzkumů dostávají v menších obchodech či večerkách, zkoušejí jej koupit i ve velkých obchodních řetězcích. To potvrzují nejnovější statistiky kontrol ČOI, podle nichž česká mládež do osmnácti let nemá problém nakoupit v supermarketu alkohol až v polovině případů.

V rámci programu Českého svazu pivovarů a sladoven byly za sedm let jeho fungování proškoleny již desítky tisíc pokladních. Kontrolními nákupy v prodejnách zapojených řetězců, bylo zjištěno, že po proškolení personálu poklesly případy prodeje alkoholu mladistvým až o 45 %.

Pozitivní zkušenost s programem hlásí i další obchodní řetězce. „Každý nově příchozí zaměstnanec i brigádník je pečlivě proškolen. Školíme zpravidla jednou za čtvrt roku formou prezentace či přímo na pokladně, ve skupinkách i jednotlivě,“ uvádí tisková mluvčí společnosti Kaufland.

V „Člověče, nezlob se!“ participuje vedle COOPu, Kauflandu a Tesca také Makro, které se zákaznicky zaměřuje na registrované podnikatele.  V nadcházejících letech chce Svaz pivovarů oslovit projektem i další partnery. „Chceme i nadále posilovat význam projektu a toho nejlépe dosáhneme skrze účast a podporu dalších řetězců.“

Více informací o preventivním projektu „Člověče, nezlob se!“ je k dispozici na www.do18ne.cz  Dle TZ

www.ceske-pivo.cz

www.cspas.cz

www.nativepr.cz

Zdroj: medicina.cz